Ostatnie posty

Hopeless - Colleen Hoover

By 13:55 , ,

Tytuł: Hopeless
Autor: Colleen Hoover
Seria: Hopeless #1
Wydawnictwo: Otwarte
Data wydania: 16.06.2014
Stron: 380





Chociaż gatunek Young Adult jest stosunkowo nowy, zdołał już zdobyć mocną pozycję na rynku wydawniczym. Wydawać by się mogło, że temat miłości został już wyczerpany do granic możliwości ukazując ją we wszystkich dostępnych wariacjach, jednak popularność tego gatunku wskazuje, że, mimo to chętnych na takie historie nie ubywa. Niemniej, nie brakuje także przeciwników, którzy zarzucają im schematyczność i wtórność. Bo ile można czytać o zakochanych nastolatkach z ciężką przeszłością, którzy siłą swojej miłości potrafią przezwyciężyć wszystkie trudności losu? Colleen Hoover pokazuje, że powieść z gatunku Young Adult nie musi być kolejną, taką samą historią. 

Hopeless jest pierwszym tomem serii pod tym samym tytułem amerykańskiej pisarki Colleen Hoover. Jeszcze przed premierą powieści, było o niej bardzo głośno. Mnóstwo pozytywnych a nawet wychwalających pod niebiosa opinii sprawiło, że nie można przejść obojętnie obok tej pozycji. Skusiłam się i ja, chociaż nie obyło się bez obaw, że będzie to kolejna historia miłosna, która z niewiadomych powodów osiągnęła międzynarodowy sukces. Na szczęście tylko jedna część tego zdania okazała się prawdą; historia miłosna jak najbardziej,  jednak sukces również zasłużony.    

Książka opowiada historię Sky - prawie osiemnastoletniej dziewczyny, która nie prowadzi do końca takiego samego życia, jak inne nastolatki. Uczy się w domu, nie posiada komórki czy komputera, wolny czas spędza za to na czytaniu czy bieganiu. Za namową przyjaciółki udaje się jej przekonać matkę, aby na ostatni rok nauczania mogła chodzić do normalnej szkoły. I tak też się dzieje. Sky nie przypuszczała, że ten krok tak odmieni jej życie, a w szczególności duży wpływ będzie miało na to poznanie pewnego, tajemniczego chłopaka.  

Opis brzmi banalnie? Niech Was jednak nie zmyli. Wydawać by się mogło, że to kolejna historia miłosna nastolatków, którzy zakochują się w sobie od pierwszego wejrzenia, parę razy się pokłócą, po czym finalnie będą żyli długo i szczęśliwie. Hopeless zdecydowanie taką książką nie jest. Autorka tworzy prawdziwe stadium uczuć Sky i Holdera. Ukazuje emocjonalne zmagania bohaterów z własnymi odczuciami, ale także z przeszłością, która zaczyna się ujawniać z mrocznych zakamarków umysłu. Hoover nie wysuwa wątku miłosnego na główny plan; jest on na równi ważny z walką jaką bohaterowie muszą zmierzyć z przeszłością. Miłość zostanie wystawiona na wiele prób, którym będzie musiała podołać, aby przetrwać. Choć fabuła początkowo jest dość klasyczna, zwiastująca niczym niewyróżniającą się powieść tego gatunku, to po kilku rozdziałach zauważamy, że jednak tak nie będzie. Historia szybko wskakuje na inne tory, przybiera kierunek, którego nie mieliśmy na uwadze. Z każdą kolejną stroną Hoover zaskakuje coraz bardziej ujawniając kolejne fragmenty tajemnic przeszłości. Wydarzenia potrafią zaszokować i wbić w fotel, co sprawia, że lektury nie sposób odłożyć na bok; czyta się ją jednym tchem.    

Autorka porusza prawdziwe i, jednocześnie, złożone problemy, które nie mają tylko jednego, oczywistego rozwiązania. Skłania bohaterów do podejmowania trudnych decyzji. Obdarza Sky i Holdera przeżyciami, które ukształtowały ich obecny charakter i naturę. Widać, że są to złożone, realne postacie, które stanowią swoją osobą całość, a nie zlepek przypadkowo dobranych cech. Pisarka nie idealizuje swoich bohaterów; obdarza ich także wadami, pozwala popełniać błędy. Są to w końcu nastolatkowie, więc tym bardziej wskazane jest, aby ich czyny nie były nieomylne. 

Hopeless napisane jest młodzieżowym i prostym językiem. Czyta się je niezwykle lekko i szybko. Może raz czy dwa pojawiły się ostrzejsze słowa, aczkolwiek autorka stroni od wulgaryzmów. Warto również zaznaczyć, że powieść zawiera niemało romantyzmu czy erotyzmu. Jednakże nie ma się co obawiać, że doświadczymy tutaj scen erotycznych rodem z Greya; to subtelne i delikatnie opisane sceny, które godzą się z młodzieżowym charakterem utworu. 

Hopeless to pozycja, która wybija się spośród nurtu sobie podobnych. Zdecydowanie przypadnie do gustu wszystkim fanom Young Adult czy romansów. Autorka ukazała z pozoru błahą historię w niesamowity, magiczny sposób. Skupiła się na psychologicznym aspekcie postaci, dzięki czemu są barwne i wyraziste. To powieść, która dogłębnie nas poruszy, zaskocz i złapie głęboko za serce. Nie ma tu miejsca na przesłodzony romans - to przede wszystkim historia dziewczyny, która musi zmierzyć się z demonami przeszłości. Pisarka pokazuje jak duży wpływ na nasze dorosłe życie ma dzieciństwo, i to czego w nim doświadczyliśmy. Jeśli ktoś jeszcze nie czytał Hopeless musi to szybko nadrobić. To lektura, która powinna przypaść do gustu większości kobiet, a może także i mężczyzn? Polecam. 



          


W serii Hopeless:

1. >Hopeless<
2. Losing Hope
2.5. Finding Cinderella 
       (Historia Six)





Wyzwania: +Przeczytam tyle, ile mam wzrostu (+2,3cm)

22 komentarze

  1. Tyle już słyszałam o tej książce... Jednak nie przekonuje mnie do siebie, choć pewnie i tak ją przeczytam. Ciekawość dużo może zdziałać.
    Pozdrawiam serdecznie :)
    lustrzananadzieja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepraszam, ale ta okładka... Beznadezni, tak bardzo beznadziejni, i autorka napisana tak bardzo fonetycznie. Spadłam z krzesła :P
    A książka oczywiście stoi na mojej półce i czeka na swoją kolej ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, też miałam z tego ubaw :D Może w Serbii istniej taki system pisania zagranicznych nazwisk? kto wie :)

      Usuń
  3. Wciągająca , poruszająca książka z nurtu Young adult , ale oczekiwałam czegoś lepszego , dlatego też odrobinę się zawiodłam .. Jednak jako młodzieżówka z przekazem spisała się naprawdę dobrze ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolin Huver - o matko :)). Bardzo polubiłam ,,Hopeless" i ,,Losing Hope", z kolei historia Six nie urzekła mnie zbyt mocno.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno przeczytam, mam w planach tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. "Hopeless" okazało się dobrą lekturą, aczkolwiek w moim odczuciu nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle powieści tego typu...

    OdpowiedzUsuń
  7. Było i jest o niej głośno. Książkę mam w planie :)
    Wesołych, pogodnych świąt :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje, i wzajemnie życzę wesołych Świat :)

      Usuń
  8. Pomimo tego, że czytam same pozytywne recenzje tej książki to jednak jakoś nadal nie jestem do niej przekonana...
    Wszystkiego dobrego na święta!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może warto spróbować :)
      Dziękuję i wzajemnie życzę wszystkiego co najlepsze w te Święta :)

      Usuń
  9. Ta książka tak mnie zauroczyła, że już nie mogę się doczekać kolejnego tomu:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Niedawno na moim blogu również znalazła się recenzja książki pani Hoover. Naprawdę mi się spodobała, ale myślę, że nie warto jest pisać kolejny tom. Zresztą, zobaczymy :)

    Pozdrawiam,
    Alpaka

    OdpowiedzUsuń
  11. Zdaję mi się, że wszyscy już ją czytali, tylko nie ja... I najgorsze nie jest to, że nie chcę, ale że wciąż kupuję coś innego. Mam w planach na 2015, obowiązkowo. :)

    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  12. Przyłączam się do Patrycji. Każdy czytał - tylko nie ja. Jak na razie nie będę miała okazji zapoznać się z tą książką. Przy okazji życzę zdrowych, magicznych, pełnych książek Świąt! Pozdrawiam cieplutko, Marcelina :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo i wzajemnie życzę wszystkiego co najlepsze w te Święta :)

      Usuń
  13. Mogę powiedzieć tylko, że szczerze zazdroszczę Ci tej książki!

    OdpowiedzUsuń
  14. Wiele książek z tego gatunku jeszcze nie czytałam, więc sądzę, że mi by się spodobała, ciekawe czy zakochałabym się w niej bez pamięci.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam i również ta książka wbiła mnie w fotel. Szczególnie końcówka.

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka czaka na mojej półce na swoją kolej :)
    Jestem ciekawa, czy mi też ta powieść się spodoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wspaniała, bardzo emocjonalna i wzruszająca książka :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie przepadam za książkami o miłości, więc po Young Adult raczej nie sięgam, jednak nawet mnie zaczyna kusić "Hopeless" - tyle wszędzie pozytywnych opinii, że naprawdę ciężko przejść obojętnie. Chyba w końcu się skuszę, skoro piszesz, że to książka niebanalna. : )
    Patrząc na okładki, znów podziwiam naszych rodzimych grafików - polska wersja jest chyba najbardziej... urzekająca.
    PS. Ładnie tu u Ciebie. Masz przyjemny do czytania styl. ;)

    OdpowiedzUsuń