Ostatnie posty

Zamieniona - Amanda Hocking

By 01:08 , , ,

Autor : Amanda Hocking
Tytuł : Zamieniona
Seria : Trylogia Trylle #1
Wydawnictwo : Amber
Stron : 301




Nadnaturalne istoty są od kilku lat nieustannie w modzie. Wampiry, wilkołaki, anioły czy wróżki. Wybór ogromny, a półki w księgarniach uginają się pod ciężarem książek o tej tematyce. Amanda Hocking oferuje nam coś nowego, a mianowicie trylle. Trylle to takie nowoczesne trolle, lecz nie ma co tutaj się sugerować nazwą i własnymi wyobrażeniami o tych stworzeniach, bo tutejsze trylle w niczym nie przypominają tych istot. 

Informacje na okładce mówią nam, że oto książka, która była fenomenem na rynku wydawniczym. Autorka samodzielnie opublikowała ebooki, sprzedające się ogromnych ilościach. Wydawnictwa biły się o prawa do publikacji. Czy książka zasługuje na takie miano? niestety, książka żadnym fenomenem nie jest. Klasyczny paranormal. Nawiązanie do Zmierzchu wydaje się być tutaj bardzo trafione. 


W wieku sześciu lat Wendy przeżywa dramatyczne chwile. Matka próbowała ją zabić wykrzykując przy tym, że nie jest jej dzieckiem tylko potworem. Od tego czasu minęło sporo czas i dziś już siedemnastoletnia dziewczyna mieszka wraz z bratem i ciotką. W nowej szkole poznaje przystojnego chłopaka Finna, który wydawać się może nie spuszcza z dziewczyny oka. Po niedługim czasie w wyniku pewnego zdarzenia chłopak postanawia wyjawić prawdę o sobie, kim jest i co go sprowadza. Brzmi oryginalnie ? nie bardzo. Sięgając po tą książkę oczekiwałam, że zostanę wciągnięta do magicznego świata, baśniowej krainy zamieszkałej przez trylle, książka nie ma niestety nawet namiastki takiego charakteru. Forening, czyli dom naszych nadnaturalnych istot w moim odczuciu nie różnił się od zwykłego miasta. Za dużo o nim nie wiemy, autora nie wspominała na ten temat za wiele. 

Największe jednak zastrzeżenia mam do bohaterów. Autora przedstawia nam Wendy jako zbuntowaną nastolatkę, wielokrotnie wyrzucaną ze szkoły. Lecz czytają książkę można mieć całkowicie odmienne odczucia. Jedyna oznaka niesubordynacji jako dostrzegłam to zasypianie na lekcji! Dziewczyna jest naiwna, daje się wodzić za nos i jest po prostu głupia. Myślę, że ten cytat całkiem dobrze ją obrazuje :


"Cały czas się na mnie patrzył. To pewnie cholerny socjopata. Najgorsze, że uznałam, iż to urocze."

 Druga osoba do naszego romansu, czyli Finn wydaje się być bardziej poukładanych. Jest trochę tajemniczy, mało mówi, rzetelnie wykonuje swoją pracę.  Jednak bohaterom Zamienionej brakuje osobowości i charakteru. Nie potrafiłam się z nikim tam związać, było mi obojętne co się z nimi stanie. Dialogi niestety nierzadko były sztuczne i naciągane. Główny wątek bardzo schematyczny, zakazana miłość, ona nie może być z nim bo.. Wydaję mi się, że książka mogłaby być dużo ciekawsza gdyby romans nie grał tutaj aż tak dużej roli. Irytowały mnie strasznie próby autorki budowania tajemnic, ale ludzie nie w taki sposób. Gdy główna bohaterka zadawała jakiekolwiek pytanie zbywano ją odpowiedzią "dowiesz się później", czy zmianą tematu. A ona zamiast sprzeciwić się przyjmowała to bez zastrzeżeń, życie w niewiedzy przecież lepsze. Duży minus również za małą ilość akcji. Przewracałam kolejne strony z nadzieją, że coś w końcu będzie się działo. Przy setnej stronie - ok dopiero początek ma czas żeby się rozkręcić, przez dwusetnej dalej nic a tu zbliżamy się do końca. W ostatnich pięćdziesięciu stronach zawarta jest cała akcja zamienionej

Żeby nie było, że książka jest aż taka kiepska, to na plus na pewno pomysł. Trylle to coś nowego, ciężko spotkać książki tego typu o trollach. Autorka miała na pewno dobry pomysł, wykonanie jednak pozostawia wiele do życzenia. Język jest bardzo przyjemny i lekki, książkę czyta się bardzo szybko. W jakiś sposób ciągnęło mnie do czytania jej. Zakończenie może nie jest powalające, ale całkiem dobre, autora pozostawiła sobie szerokie pole dla drugiej części. Okładki są piękne, aż chce się sięgnąć po serię. 
Zamieniona jest na pewno przyjemną, niewymagającą lekturą. Fani gatunku i tak powinni być zadowoleni. Po kolejne części sięgnę, bo czekają już na półce, mimo wszystko trochę ciekawa jestem czy autorce udało się poprawić w kontynuacji. 

Ocena : 4/10



Trylogia Trylle :

1. >Zamieniona<
2. Rozdarta
3. Przywrócona

11 komentarze

  1. Chciałam przeczytać, ale oczekiwałam tego co Ty na początku. Skoro to typowy paranormal to szkoda mi czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli to jest typowy paranormal z podobieństwem do Zmierzchu to chyba z niej zrezygnuję..

    OdpowiedzUsuń
  3. Okłądki są piękne, ale tylko to mnie w tych książkach intryguje, a że już nie raz spotkałam się z opiniami podobnymi do Twej, to odpuszczę. Sztuczne dialogi? Papierowi bohaterowie? Nie, dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja na razie nie przeczytałam żadnego tomu tej trylogii i, szczerze mówiąc, Twoja ocena mocno mnie zniechęciła do lektury, ale może to i lepiej :)
    A tak swoją drogą, to piękna ta angielska okładka :)
    Wesołych Świąt! :)
    izkalysa

    OdpowiedzUsuń
  5. To często, że pomysł jest naprawdę dobry, tylko wykonanie pozostawia wiele do życzenia. Raczej nie skuszę się na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie byłam przekonana do tej serii, ale widzę że była to dobra decyzja

    OdpowiedzUsuń
  7. Cały czas waham się nad tą serią.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie zgadzam się z Tobą. Tutaj jest stworzona na prawdę oryginalna historia i wcale nie jest typowym paranormalem. "Zmierzch" i "Zamieniona" ? ! Nie chcę być nie miła, ale chyba coś Ci się pomyliło ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz prawo się nie zgadzać. Każdy ma swoje zdanie. A porównanie do Zmierzchu samo się na suwa na myśl czytając komentarz na okładce. Mimo to nie uważam książki drugim zmierzchem, jedynie Wendy może sobie rękę z Bella podać, ale to moje odczucie i nie musisz się z nim zgadzać :)

      Usuń
  9. Chętnie przeczytam, ale najpierw część pierwszą XDD i najwyżej potem zobaczę czy warto sięgać po dalsze części. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. No to mnie zasmuciłaś. Dwa pierwsze tomy zgarnęłam niedawno z finty a trzeci zakupiłam na promocji na fabryce.pl. Liczyłam na fajną serię, szczególnie że wielu czytelników ją zachwalało a tutaj okazuje się, że szału nie ma. No nic, przeczytać pewnie za jakiś czas przeczytam, żeby przekonać się na własnej skórze, ale na pewno nie będę oczekiwać czegoś rewelacyjnego! :)

    OdpowiedzUsuń