Ostatnie posty

W cieniu - A.S.A. Harrison

By 14:21 , ,

W cieniu
A.S.A. Harrison
Wydawnictwo: Znak
Data wydania: 12.01.2015
Stron: 347




'Nagroda dla najlepszego thrillera' czy 'Ponad milion sprzedanych egzemplarzy' - takimi hasłami kusi nas okładka powieści A.S.A. Harrison. Jak w takiej sytuacji przejść obok niej obojętnie? Muszę przyznać, że ostatnio coraz chętniej sięgam po historie, które mają za zadanie dostarczyć dreszczyku emocji, więc nad sięgnięciem po W cieniu nie zastanawiałam się długo. Czy działo Harrison okazało się pasjonującym thrillerem psychologicznym? Niestety nie, ale śmiało mogę zaliczyć je do jednych z najnudniejszych książek, jakie miałam okazję czytać.
   
Fabuła zapowiada się bardzo obiecująco. Poznajemy Jodi i Todd'a, którzy od wielu lat żyją razem, chociaż nigdy nie zalegalizowali swojego związku. Ich życie jest spokojne i uporządkowane. Ale jak to często bywa, wszystko do pewnego momentu. Todd ma romans i postanawia odejść do nowej, dużo młodszej partnerki. Dla Jodi oznacza to koniec stabilizacji; poza stratą partnera, będzie musiała zapomnieć także o mieszkaniu i wygodnym życiu. Kobieta będzie starała się znaleźć wyjście z tego kiepskiego położenia. Jak daleko się posunie? 

Trzeba przyznać, że A.S.A. Harrison miała dobry pomysł na swoja książkę. Liczyłam, że będę mogła utożsamić się z zdesperowaną kobietą, która stara się na wszystkie sposoby ratować swój związek, jednak nie doświadczyłam takiego uczucia. W cieniu to powieść psychologiczna, i ten aspekt jest mocno zarysowany. Autorka poświęca mu wiele czasu, aczkolwiek momentami miałam wrażenie, że karmiona jestem psychologiczną paplaniną, która w ostatecznym rozrachunku, i tak nic nie wnosi do historii. Rozdziały naprzemiennie poświęcone Jodi i Todd'owi przybliżają nam ich osoby i dają możliwość poznania ich odczuć. Niestety niejednokrotnie ich poczynania, a myśli to dwie różne bajki. Dużo niezrozumiałych zachowań, których autorka nie tłumaczy. Gorzej sytuacja wygląda w kwestii uznania W cieniu jako thrillera. Dla mnie thriller to powieść, która dostarcza dreszczyku niepokoju, mnóstwa wrażeń i niepewności - w dziele Harrison nic takiego nie ma. Akcja toczy się bardzo leniwie, wręcz można rzec, że jej wcale nie ma. Cała fabuła przedstawiona jest w blurbie i nie dzieje się nic ponad to, nic co by nas zaskoczyło. Dużo trafniejsze byłoby zakwalifikowanie tej powieści jako dramatu bądź książki obyczajowej.    

Chciałabym napisać, że W cieniu to bardzo dobry thriller psychologiczny, ale niestety książka jest niesamowicie nudna. Poza w miarę dobra stroną psychologiczną, która pokazuje rozpad wieloletniego związku nie oferuje zbyt wiele. Mimo że autorka posługuje się na prawdę bardzo ładnym i miłym piórem, to nie czerpałam przyjemności z lektury jej dzieła, a wręcz męczyło mnie to flegmatyczne tempo akcji. Pisarka pokazuje do czego może posunąć się człowiek, aby nie stracić majątku i ku przestrodze ukazuje fatalne skutki życia 'na kocią łapę'. Książkę mogę polecić jedynie osobą, które lubują się w psychologii i nie będzie przeszkadzać im znikoma ilość akcji czy emocji. Mnie niestety zawiodła. 


Wyzwania: +Klucznik   

0 komentarze